Samochody elektryczne są nadal drogie i wymagają częstego ładowania. Jeśli potrzebujesz paliwooszczędnego pojazdu na co dzień, lepiej rozejrzyj się za hybrydą. Oto jak działa samochód hybrydowy, jakie są jego zalety i co musisz wiedzieć, zanim go kupisz.
Jak działa samochód hybrydowy?
Słowo „hybrid” oznacza „mieszany”. Samochody hybrydowe https://techpolska.pl/ wykorzystują dwa źródła energii – palne produkty ropopochodne i energię elektryczną. W takich samochodach jest więcej niż jeden silnik. Jednostki napędowe współpracują ze sobą, przekazując moc na koła za pośrednictwem złożonego układu przeniesienia napędu.
Silnik elektryczny zazwyczaj wspomaga silnik spalinowy w trudnych sytuacjach: pod górę, przy ruszaniu ze świateł, przy wyprzedzaniu. Zmniejsza się prędkość obrotowa silnika głównego, zmniejsza się zużycie, zmniejsza się zużycie paliwa, a dynamika pozostaje taka sama lub ulega poprawie.
Zasada działania niektórych hybryd pozwala na uruchomienie samochodu na zasilaniu elektrycznym. Najlepsze modele mogą przejechać nawet 50-100 km bez uruchamiania silnika spalinowego – w mieście jeżdżą cicho, z zerową emisją spalin.
Klasyfikacja pojazdów hybrydowych według urządzenia
Mikrohybrydy
Zamiast konwencjonalnego rozrusznika instalowany jest potężny generator silnika. Podczas płynnego zwalniania generuje energię elektryczną do ładowania akumulatora o dużej pojemności. Silnik spalinowy zużywa mniej energii do obracania konwencjonalnego generatora lub w ogóle jej nie zużywa. Ta hybrydowa technologia jest używana przez Mazda, Hyundai, BMW, Audi i inne marki. Zmniejsza zużycie paliwa o 5-15%, w zależności od stylu jazdy.
Miękkie (umiarkowane) hybrydy
Silnik spalinowy jest wspomagany przez silnik elektryczny o małej mocy do 30 koni mechanicznych. Angażuje się w szczególnie trudnych warunkach, aby zmniejszyć zużycie paliwa i zużycie. Maszyna nie może być napędzana elektrycznie. W najlepszym przypadku uruchamia się cicho, a przy prędkości powyżej 5 km/h uruchamia się silnik benzynowy. Źródłem zasilania są kompaktowe baterie lub kondensatory. Te ostatnie są tańsze, bardziej niezawodne i mniej wrażliwe na zimno. Umiarkowana technologia hybrydowa jest używana przez General Motors, Honda, BMW, a nawet Ferrari. Mniejsze zużycie paliwa sięga 15–25%.
Hybryda równoległa
Samochód może poruszać się na czysto elektrycznej trakcji do 30-150 km bez uruchamiania silnika spalinowego. Najczęściej silnik pomocniczy jest instalowany w zespole napędowym między silnikiem głównym a skrzynią biegów. Wtedy jego moc jest niska – do 50 koni mechanicznych. Działa niezależnie podczas jazdy ze stałą prędkością 30-60 km/h, bez dynamicznych szarpnięć. Ten projekt https://techpolska.pl/ jest używany przez Volkswagena, Porsche, Audi i Mercedes-Benz.
Jeśli silnik elektryczny jest instalowany osobno, jego moc nie jest ograniczona – w niektórych modelach przekracza 200 koni mechanicznych. W rezultacie otrzymujesz najlepszą dynamikę jazdy w trybie czysto elektrycznym. Ta technologia jest preferowana przez Toyotę, BMW i Lexusa.